Villalan kyläyhdistys ry.

Hirvolanvaarantie 1

58350 VILLALA

TOIMINTAKERTOMUS 2015

Hallitus                                      Jäsenet                       Varajäsenet

Pj                  Anneli Makkonen                                                                                                  Varapj          Jarmo Rahunen              Hanna Vermonen

Sihteeri       Anne Koskinen

Rahastonhoita ja

tiedottaja    Elina Karjalainen            Tero Karjalainen

Vesa Hirvonen                Matti Päivinen

Kyösti Vermonen             Alpo Niiranen

Arja Molarius                    Jarmo Molarius

Hallituksen kokoukset

Kyläyhdistyksen hallitus kokoontui 13 kertaa:

8.1., 28.1., 18.2., 26.3., 14.4., 6.5., 9.6., 30.6., 16.7., 26.8., 30.9.,                                          21.10., 19.11.2015.

Vuosikokoukset pidettiin 26.3.2015 ja 19.11.2015.

Tulot                               Paritalon vuokrat, venekoppien vuokrat, kumppanuussopimukset, aluejohtokunnan avustukset, tapahtumat ja kesäasukkaiden jätesäiliön avainmyyntitulot.

Menot                            Paritalokiinteistö, työntekijä, tapahtumat, kerhot, retket sekä kyläyhdistyksen hallinto.

Toiminta vuonna 2015

Tapahtumat

Kotikokeille uutta eli kevään aikana 3 lauantaina toteutettiin pikakurssitus seuraavin aihein:

Kakkukurssilla Villalan koululla lauantaina 21.2. valmistettiin mm. rahka- ja tuorejuustokakkuja. Opettajana oli Turusen Eija.

Kalankäsittelykursseilla fileoitiin ja käsiteltiin kalat pannu- tai uunikuntoon Kesälahden kalasataman tiloissa lauantaina 14.3. ja 28.3. Opettajana oli Suomalaisen Esa.

Miestenpäivänä Villalan koululla lauantaina 28.3.valmistettiin aamupäivällä käsitellyistä kaloista kotiruokaa uudella tavalla. Opettajana oli Käyhkön Juha.

Kurssitus jatkuiVillalan koululla torstaina 14.5.2015 lihan ja grillauksen merkeissä.

Lihoista oli käsittelyssä mm. possu, nauta ja broileri. Opettajana oli Käyhkön Juha.

Talvitapahtuma pidettiin lauantaina 28.2.2015 Villalan kyläkoulun ympäristössä mäkeä laskien, hiihtäen tai luistellen. Koululla oli mahdollisuus ruokailla keittolounas tai makoisat grillimakkarat. Sää ei suosinut tapahtumaa, mutta osallistujia oli kohtalaisesti.

K-kauppa Molariusta vinosti vastapäätä olevaan peltoon kylvettiin yhteistyössä koululaisten kanssa kauraa, josta syksyllä sidotaan lyhteitä. Pellon etureunaan kylvetään kesäkukkia mm. auringonkukkia.

Osallistuttiin Villalan koulun viimeisen kevätjuhlan rahoitukseen ja toteuttamiseen. Jäähyväisiä oli jättämässä noin 140 henkeä.

Juhannuskokko poltettiin Kevätösniemessä 19.6.2015. Lisäksi keitettiin kahvit ja paistettiin letut.

Perinteistä kesätapahtumaa vietettiin kyläkaupan pihassa lauantaina 11.7.2015. Kyläyhdistys tarjosi kahvit. Paikalla oli myös myyntipöytiä ja pienimuotoista ohjelmaa. Lopuksi kokoonnuttiin kyläkoulun pihaan katsomaan teatteriesitystä.

Rantakala pidettiin Kevätösniemessä lauantaina 1.8.2015. Jälkiruoaksi olivat lettukahvit.

Pikkujoulumatka tehtiin 4.-6.12.2015 Rauhanlahteen Kuopioon.

Kyläyhdistyksen sponsorointi viime vuoden tapaan.

Talkooapuna oltiin Avoimienovienpäivänä Villalan koululla la 12.12.2015. Tarjolla oli puuroa, myyjäiset ja kirpputori.

Jouluruokailu oli 18.12.2015. Kyläyhdistys maksoi tarvikkeet. Työt tehtiin talkoilla.

Paritalokiinteistö

Maksettiin kyläyhdistyksen osuus Jätevesiosuuskunnan lainasta (41 000€) eli noin 2 000€ lasku.

Vaihdettiin paritalon uuneihin arinat. Samalla asukkaille annetaan lämmitysohjeet (osa syynä arinoitten huonoon kuntoon oli käyttövirheet).

Kunnostettiin asukkaiden toivomuksesta talon takapiha. Takapiha raivattiin raivaussahalla ja myrkytettiin. Poistettiin lieju ja tuotiin mursketta tilalle. Perustettiin nurmikko. Kyläyhdistys hommasi siemenet. Sen jälkeen vastuu nurmikon hoidosta siirtyi asukkaille eli nurmikon leikkuun hoitavat asukkaat.

Kerhotoiminta

Vanhusten virikekerho toimi talkoovoimin kevään. Syyskaudella kokoontui pari kertaa.

Syksyllä Eveliina Vermonen aloitti liikuntakerhon koululaisille ja alle kouluikäisille. Kerhot kokoontuivat viikoittain tiistai- ja torstai-iltaisin.

Kylän markkinointi

Markkinoinnista on huolehtinut ajan tasalla olevat nettisivut, paikallislehtien jutut ja positiivinen tekemisen asenne.

Kevätösniemi

Kevätösniemen talkoot pidettiin 16.5.2015. Haravointia ja polttopuun tekoa. Talkoolaisille lohisoppa.

Aluejohtokunnalta haettiin Kevätösniemen kunnostamiseksi 14 600€, josta saatiin 9 240€. Kallein yksittäinen investointi oli laituri. Kunnostushanke alkoi lokakuun alussa. Kaivuun ja siihen tarvittavat työmiehet ja tarvikkeet hoiti Kyösti. Esa hoiti ruoppauslupa anomuksen.

Yhteistyö Kiteen kaupungin kanssa

Kiteen kaupungin suorittamassa tarkastuksessa oli todettu, että pururadan valotolpista 2 on täysin lahoja, 5 osittain huonoja ja 7 tulisi vaihtaa palanut lamppu. Kyläyhdistys hoiti tolpat ja valot kuntoon.

Seurattiin tarkasti koulukiinteistön kohtaloa. Kun muitakaan ostotarjouksia ei tullut, määräpäivään 30.4.2015 mennessä, päätettiin olla jättämättä (yksimielinen päätös) tarjousta koulukiinteistöstä, vaan jäätiin odottelemaan mitä tuleman pitää.

Aluejohtokunnalta saatiin avustusta teltan kustannuksiin 700€. Telttaa vuokrataan koottuna ja purettuna Villalan kyläläisille Villalan postinumeroalueella.

Liikuntatoimen kanssa tehtiin kumppanuussopimus liikuntapaikkojen kunnossapidosta. Ensimmäinen suoritus maksetaan vuodesta 2016. Sopimus on voimassa 28.9.2015 alkaen toistaiseksi. Kentän liikuntapaikkavastaavana toimii Päivisen Matti.

Liikuntatoimen kanssa tehtiin kumppanuussopimus nuorten ja lasten liikuntakerho-toiminnasta. Eveliina Vermonen aloitti kerhot marraskuussa.

Yhteistyö koulukiinteistön uuden omistajan kanssa

Koulukiinteistö myytiin yksityiselle ostajalle. Lainvoimainen kaupasta tuli 12.7.2015. Uusi omistaja on Varosen Mirja. Yhteistyö Mirjan kanssa lähti hyvin käyntiin. Mirjalta vuokrattiin tilaa kyläyhdistyksen käyttöön syyskuun 2015 alusta (sisältää yhden kokouksen, kaappitilan, tavaroiden ja kopiokoneen säilytystilan + sähkön käytön).

Muuta

Kinkerit olivat 1.2.2015. Erja Niiranen hoiti ”makeat” ja kahvipaketin perille.

Esa oli tehnyt suullisen sopimuksen rivitaloyhtiön kanssa, että kyläyhdistys voi käyttää toistaiseksi vuokratta tyhjillään olevaa entistä pumppuhuonetta tarvikevarastona.

Toukokuun 8.-14.päivä järjestettiin Kesälahden keskustassa Kesälahti City Mahaton-tapahtuma. Kyläyhdistys otti osaa tapahtumaan.

Romunkeräys pidettiin kesäkuun aikana.

Kyläyhdistys osti koulun vanhan kopiokoneen.

Lyhdetalkoot pidettiin 12.9.2015. Joulun alla lyhteet pakattiin ja toimitettiin myyntiin kyläkaupalle ja Nesteelle.

Osallistuttiin Pro Kesälahti ry tekemään Kesälahden Pitäjäksi julistamisaloitteeseen keräämällä nimiä nimenkeräyslistoihin.

Mietittiin kodan ostamista nykyisen koulun laavun tilalle. Asia jätettiin päätettäväksi vuoden 2016 puolelle.